Podstawowe czynności, które pozwolą Ci utrzymać sprężarkę zakładową w dobrym stanie przez wiele lat

Aby sprężarka służyła nam bez awarii przez lata, należy utrzymywać ją w odpowiednim stanie i najzwyczajniej o nią dbać. Serwisowanie i konserwacja podzespołów urządzenia to absolutna podstawa, by sprężarka pracowała w optymalnym trybie.

Gdy urządzenie jest serwisowane, konserwowane, czyszczone w odpowiedni sposób, każdy z jego elementów będzie pracował tak, jak przewidział to producent. Co więc należy robić, aby sprężarka pozostawała w nienagannym stanie?

Silnik, czyli serce sprężarki

Odpowiednia konserwacja sprzętu przekłada się na niższe koszty eksploatacji (brak konieczności regeneracji lub naprawy sprężarki u specjalistów za odpowiednią, często wysoką opłatą). Najważniejszym elementem sprężarki powietrza jest silnik. Oto kilka kwestii, które należy wziąć pod uwagę podczas jego konserwacji.

Smarowanie

Smarowanie silnika należy przeprowadzać w taki sposób, jaki przewidział producent danego urządzenia. Częstotliwość smarowania zależ od przepracowanych godzin i prędkości obrotowej silnika. W skład silników dwubiegunowych wchodzą również urządzenia do ręcznego smarowania (smarowanie uzupełniające), dlatego w przypadku tego rodzaju silników najczęściej smarowanie przeprowadza się co roku lub po trzech tysiącach przepracowanych godzin.

Można również zaopatrzyć się w smarownice automatyczne, których zadaniem jest doprowadzanie odpowiedniej ilości smaru do pojedynczego punktu smarowania w ustalonym przedziale czasowym. Dzięki wykorzystaniu automatycznych smarownic kontrola zużycia smaru jest precyzyjna i łatwa.

Czyszczenie

Silnik sprężarki powietrza jest urządzeniem, którego praca wiąże się z wydzielaniem ciepła. To oznacza, że do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje czystych ciągów powietrznych, w których nie zalegają żadne pozostałości w postaci zatorów utrudniających przepływ powietrza. Silniki zamknięte (TEFC) muszą mieć ożebrowanie chłodzące w perfekcyjnym stanie, pozbawionym jakichkolwiek zanieczyszczeń. Jeśli silnik będzie chłodzony w sposób nieprawidłowy, jego temperatura wzrasta, tak samo, jak wzrastają opory jego uzwojenia. To przekłada się na krótszy czas pracy i w znaczącym stopniu wpływa na zwiększenie zużycia energii.

Warto również sprawdzać napięcie pasów w przypadku silników pracujących w połączeniu z przekładnią pasową. Zalecenia producentów co do czasu kontroli naciągu pasów mówią o tym, że ów naciąg powinno sprawdzać się po 500 godzinach przepracowanych przez ten rodzaj silnika.

Przydatne jest zapisywanie każdej czynności serwisowej, konserwacyjnej lub czyszczącej, która dotyczy sprężarki bez względu na jej rodzaj (sprężarki śrubowe, tłokowe, łopatkowe). Dlaczego to jest takie ważne? Z banalnych powodów: pamięć ludzka bywa zawodna, a dokładna dokumentacja przeprowadzanych czynności pozwala udokumentować i umiejscowić czasowo każdą z nich. To z kolei przekłada się na lepszą kontrolę sytuacji, regularne smarowanie czy naciąganie pasów i określanie ewentualnych odchyleń względem zaleceń producenta.

Utrzymywanie sprężarki powietrza w dobrym stanie przez lata jest jak najbardziej możliwie i wcale nie jest tak trudne, jak się wydaje. Przy odrobinie samozaparcia, regularności i rzetelności wykonywanych działań serwisowych i konserwacyjnych każda sprężarka będzie działać bez zarzutu przez bardzo długi czas.